Säkerhet

I trafiken tycker de flesta människor att de har situationen under kontroll, men det har man sällan. Att det innebär ett tungt ansvar att köra bil är nog många överens om. Trots det ser de flesta på körkortet som en mänsklig rättighet.

Mänskliga faktorn bakom nio av tio olyckor
I dokusåpor korar man länders sämsta bilförare och som tittare kan det kännas rätt skrämmande när man tänker på alla som ska samsas ute på vägarna. Statistiken visar att nio av tio olyckor i trafiken beror på mänskliga fel och misstag. Och vissa människor är oftare inblandade i trafikolyckor än andra.

Bildrullarna här för att stanna?
Att rensa bort alla dåliga trafikanter går inte, även om det finns vetenskapligt baserade metoder för att skilja bättre förare från sämre. Det är bland andra sådana metoder som försvaret har till hjälp i sitt arbete med att välja ut vilka som ska bli stridspiloter. Men vi måste istället försöka bygga ett trafiksystem som fungerar för alla och kan tolerera mänskliga fel och misstag utan att konsekvenserna blir förödande.

Att reflektera kring:

  • I vilka andra situationer i tillvaron litar du på att människor tänker på dig och din säkerhet?
  • Hur mycket tålamod har du med människor som står i vägen i affären?
  • Hur kommer det sig att vissa oftare är inblandade i trafikolyckor än andra?
  • Beror olyckor på för hög hastighet eller på ouppmärksamhet och dålig planeringsförmåga?
  • Är en säker bilist den som rattar och kopplar snabbt eller den som kan se verkligheten och trafiksituationen som den är?