Trafik och trafiksäkerhet finns med på många ställen i kursplanerna. Ofta fungerar trafik och närmiljön utmärkt som ämne för temaarbeten, där flera kurser kan vävas in.
Här nedan finns utdrag från centralt innehåll i olika kurser för årskurs 4-6, samt förslag på vad man kan arbeta med. Längst ner på sidan finns interna länkar, externa länkar och material att ladda ner.
Bild
"Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap."
"Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt undersöka och presentera ämnesområden med bilder."
Att arbeta med:
Idrott och hälsa
"Kulturella och geografiska förhållanden i närmiljön som påverkar och möjliggör valet av fysiska aktiviteter."
Att arbeta med:
Matematik
"Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram."
"Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de kan användas i statistiska undersökningar."
"Grafer för att uttrycka olika typer av proportionella samband vid enkla undersökningar."
Att arbeta med:
Biologi
"Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling."
"Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel."
Att arbeta med:
Fysik
"Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas, till exempel vid cykling."
"Mätningar och mätinstrument."
Att arbeta med:
Kemi
"Fossila och förnybara bränslen. Deras betydelse för energianvändningen och påverkan på klimatet."
Geografi
"Insamlingar och mätningar av geografiska data från närområdet, till exempel åldersfördelning, trafikflöden och vattenförbrukning."
"Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling."
Att arbeta med:
Samhällskunskap
"Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället."
"Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut."
Att arbeta med:
Titta gärna på metoden Forska och Lära.
Svenska
"Beskrivande förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag."
"Informationssökning och källkritik."
"Tala, lyssna och samtala."
Att arbeta med:
Teknik
"Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter."
"Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel trafiksystemet, vatten- och avloppssystemet samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de fungerar."
Att arbeta med: