Hjälmen - något livsviktigt

Möt Wilmer och Lukas som båda under 2024 var med i varsin elsparkcykelolycka.

Se filmen tillsammans hela klassen och diskutera sedan filmens innehåll utifrån dessa frågor.

 

Vad blev konsekvenserna av de två olyckorna?

Var de vid medvetande efter olyckan?

Vilka skador fick de?

Hur länge fick de stanna på sjukhuset?

Vad fick de för instruktioner efteråt, hur påverkades de den närmaste tiden?

Jämför konsekvenserna för Wilmer som inte hade hjälm och Lukas som hade hjälm. Vad tänker du om det?


Hur tror du att du hade reagerat om ditt syskon, din kusin, din kompis eller din klasskamrat råkat ut för en sådan olycka?

Gör en undersökning i klassrummet

Valfri metod - handuppräckning eller skriftliga svar


Använder du hjälm?
Varför använder du hjälm?
Varför använder du inte hjälm?
Hur många vet vilka regler som gäller angående hjälm?
Använder dina föräldrar hjälm?
Hur många kommer att använda hjälm efter att de sett filmen?

Hur får vi fler att använda hjälm?

Idag använder ungefär 40% av alla över 15 år hjälm. Varför tror du att man slutar med hjälm när man fyllt 15 år?

Er uppgift är nu att försöka få fler att använda hjälm genom en kampanj.

Det kan vara en reklamfilm, en poster, ett klistermärke eller en broschyr, välj själva!

Glöm inte att bestämma:

  • Vem ska kampanjen rikta sig till? Vuxna, ungdomar eller barn? Eller kanske politiker?
  • Vad är ert huvudbuskap?
  • Vilka är era argument?
  • Ta gärna med fakta om hjälmar, olyckor och skador. Sök upp fakta och välj ut vad du ska ha med. 

På www.ntf.se finns mycket bra information om cykelhjälmar. Du kan även se fler filmer på trafikeniskolan.se.

Arbetet kan ske individuellt eller i smågrupper, välj själva. Lycka till!