MATEMATIK, BIOLOGI, GEOGRAFI
Lektionen förutsätter att eleverna redan har kunskap om vad ett stapeldiagram är. Dela in eleverna i mindre grupper. Varje grupp tilldelas en klass (förankra detta hos dina kollegor först, så att dina elever inte stör!) att intervjua. Låt gruppen, eller en representant för gruppen, gå in till ”sin” klass och fråga eleverna hur de kom till skolan idag. Med handuppräckning svarar eleverna och dina elever noterar hur många som gått, cyklat, åkt kollektivtrafik (buss/pendeltåg/tunnelbana/spårvagn), blivit skjutsad, annat sätt. Tillbaka i klassrummet gör gruppen en tabell med resultaten och utifrån tabellen ett stapeldiagram. Varje grupp redovisar sina resultat och sitt stapeldiagram för klassen. Gör gärna stapeldiagrammen på ett stort papper så att man kan sätta upp och titta på alla diagram samtidigt när redovisningarna är klara, det underlättar den gemensamma diskussionen.
Tidsåtgång 2x40 minuter.
Tillsammans resonerar ni kring resultaten: