});
SVENSKA, SAMHÄLLSKUNSKAP
Tanken med denna lektion är att få eleverna att reflektera kring sin skolväg och trafiken i skolans närområde. Eleverna indelas i grupper och redovisar sina resultat gruppvis. Lektionen avslutas med diskussionsfrågor i helklass. Låt eleverna ta del av arbetsfrågan någon dag innan och be eleverna fotografera eller rita något som anknyter till lektionen som de uppmärksammat på sin skolväg.
Tidsåtgång ca en lektionstimme
+ lite förberedelser.
(Delge eleverna denna fråga någon dag innan lektionen).
Hur upplever du din skolväg? Känner du dig säker i trafiken när du går, cyklar, åker bil, buss eller tar annat färdmedel till skolan?
Börja lektionen med att dela in eleverna i grupper utifrån hur de kommer till skolan. Exempelvis en grupp med gående, en med cyklande osv. Alternativt dela in eleverna i skyddade respektive oskyddade trafikanter (de som åker bil eller buss är skyddade trafikanter, cyklister och gående är oskyddade). Låt grupperna ta del av nedanstående frågor:
Efter gruppdiskussion får grupperna redovisa resultaten gruppvis för varandra. Diskutera därefter i helklass: