});
I ”Designa trafiken” kommer eleverna att arbeta med en konkret uppgift kopplad till hållbar samhällsutveckling. Med hjälp av egna erfarenheter och insamlad kunskap får eleven förståelse för hur de kan bidra till utvecklingen av hållbar trafik och trafiksäkerhet i sin närmiljö.
Här får eleverna bland annat observera och analysera en trafikplats, hur hållbart och trafiksäkert trafikflödet är i närområde, dokumentera, intervjua och finna lösningar samt presentera dessa.
Läs mer om upplägget i lärarhäftet och elevhäftet som finns längst ner på sidan.
Som en väg in i arbetet använder ni er av filmen ”Hållbar trafik – Trafik i förändring”. Som blir en introduktion i ämnet.
Geografi – centralt innehåll
Geografiska förhållanden, mönster och processer
• Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande
drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering
och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Digitala och analoga kartors uppbyggnad samt olika kartprojektioner och deras egenskaper.
Geografiska informationssystem (GIS) och exempel på hur de används i samhället.
• Beskrivningar och analyser av platser och regioner med hjälp av kartor, enkla former
av GIS, fältstudier och andra geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp.
Hållbar utveckling
• Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara naturresurser och
hur det påverkar människans livsmiljöer. Intressekonflikter kring naturresurser.
Samhällskunskap – centralt innehåll
Samhällsresurser och fördelning
• Länders och regioners beroende av varandra i en globaliserad ekonomi. Skilda förutsättningar
för olika länder och regioner.
Beslutsfattande och politiska idéer
•Var olika beslut fattas och exempel på hur besluten påverkar individer, grupper och samhället i
stort. Individers och gruppers möjligheter att påverka den demokratiska processen.
Teknik – centralt innehåll
Tekniska lösningar
• Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
• Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identitiering av behov, undersökning, förslag till lösningar,
konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i
teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur och kollektivtrafik.
• Dokumentation av tekniska lösningar: skisser, ritningar, fysiska och digitala modeller samt rapporter
som beskriver teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.
Teknik, människa, samhälle och miljö
• Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar
utveckling.