Reflexlektioner från lärare

Vintern 2014 bad vi om förslag på hur man kan arbeta med mörker och trafik i undervisningen. Här presenterar vi ett axplock från förslagen för elever i årskurs 6-9.

Årskurs 7

Klassen kommer från olika delar av kommunen, många har en lång resa från landet och några bor bara en promenad från skolan. Gemensamt har de att november är extremt mörkt, de är tonåringar och de syns inte i trafiken. Klassen träffas varje morgon och vi diskuterar varför man ska synas. Det är inte töntigt att synas i trafiken. Vi ska titta på några filmklipp på vilken skillnad det är mellan att bära eller inte bära reflex ute i mörkret. Mörkrundan som anordnas lokalt få de köra med föräldrar. Tanken är att vi kanske ska göra en liten cykelkontroll och se att alla har godkända reflexer och ljus fram och bak.
(Astradskolan, Ljungby)

Eftersom det hänt flera incidenter där lärare och föräldrar kommit upprörda och stressade för att de nästan kört på barn/ungdomar nu i novembermörkret så tänker jag som lärare lägga ner kraft på att få eleverna på min skola att använda reflexer. I åk 7 tänker vi ta upp om eleverna har någon erfarenhet av vad som kan hända om man inte syns i trafiken. Vi kommer också att visa filmsekvenser som visar på vilken skillnad det blir om man använder eller inte använder reflex.
(Fridaskolan, Trollhättan)