Lektion 1:
Låt eleverna gå ut och studera trafikmiljön tillsammans med föräldrar eller lärare mellan skolan och hemmet. Dokumentera gärna med en kamera. Notera särskilt eventuella korsningar med biltrafik och hastigheten på vägen. Har eleverna tillgång till telefon kan de med fördel använda verktyget #Minskolväg, som hittas på https://minskolvag.se/.
Lektion 2 och 3:
Ta fram en gemensam karta över närmiljön och märk tillsammans ut elevernas skolväg. Man kan rita på datorn eller på papper, arbetar man med en stor papperskarta kan man välja att märka ut elevernas vägar med garn och nålar. Diskutera i klassen hur de tar sig till och från skolan och vad de tycker om sin skolväg. Här använder de det material som de tagit fram när de studerade sin trafikmiljö mellan skolan och hemmet. Har ni använt verktyget #Minskolväg har alla elever fått en bedömning av sin skolväg med beskrivning av korsningspunkternas säkerhet.
Tidsåtgång 3 lektioner.
Förslag på diskussionsfrågor (välj några som passar klassen):
Avslutningsvis gör varje elev en enkel presentation inför klassen av sin skolväg med hjälp den gemensamma kartan, inventeringen och fotografierna.