Säker på elsparkcykel

Fler och fler barn använder elsparkcyklar. För de gäller samma regler som för cykel. Många barn behöver dock hjälp med att förstå vilka regler som gäller och hur man kör säkert.

Filmer om säker elsparkcykling

Denna film passar för barn i låg- och mellanstadiet. I filmen finns diskussionsfrågor som ni kan ta upp innan, under eller efter att ni sett filmen:

• Måste man ha hjälm när man kör elsparkcykel?
  • Får man köra elsparkcykeln var som helst?
  • Måste bilarna stanna för elsparkcyklar vid övergångsställen?
  • Får man skjutsa en kompis på elsparkcykeln?

Dessa filmer passar bra för högstadiet och gymnasiet och tar upp frågor som hastighet, distraktion och alkohol. Innehållet i de både filmerna är det samma, men inledningen skiljer sig åt.

Frågor att diskutera efter att klassen sett filmen:

• Har du kört elsparkcykel någon gång?
  • Äger du en egen elsparkcykel? Om ja, när använder du den?
  • Har du hjälm när du kör? Om inte, varför?
  • Har du koll på vilka regler som gäller?
  • Skulle du köra elsparkcykel om du druckit alkohol?
  • Vad tycker du om elsparkcyklar i trafiken?

Film till föräldrar

Vi har även tagit fram en film som riktar sig till föräldrar. Sprid den gärna vidare i veckobrev eller på föräldramöten. Föräldrarna har ett stort ansvar att se till så att barnen följer de regler som gäller för elsparkcyklar.

Mer information om elsparkcyklar hittar du på NTF:s webbsida.