});
Rättigheter och rättsskipning.
”Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till
och konsekvenser av olika typer av kriminalitet."
"Eleven har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga
rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället."
Dela upp eleverna i mindre arbetsgrupper. Första momentet, där fakta ska samlas in, görs i storklass om ni använder bildspelet.
1. Samla fakta – gruppen samlar fakta om lagar och regler för mopeder, mopedbilar och A-traktor eller så går ni tillsammans igenom bildspelet ”Att köra moped, mopedbil och A-traktor lagligt och trafiksäkert.
2. Normer – gruppen samlar in uppgifter om olika gruppers normer till dessa fordon och hur de bör framföras. Grupper att intervjua kan vara:
1. Elever som kör moped, mopedbil eller A-traktor
2. Elever som inte kör något av dessa fordon
3. Föräldrar eller andra vuxna
Gruppen börjar med att ta fram frågor att ställa till de olika grupperna. Låt alla grupper svara på samma frågor, lägg till följdfrågor till vissa grupper där det känns relevant. Exempel på frågor att utgå från finns i elevmaterialet.
Sammanställ normerna och diskutera; Har grupperna samma eller olika normer? Om de är olika - varför då?
3. Fördjupning – här ska gruppen fördjupa sig i något område där de söker extra information om hur lagstiftningen ser ut i Sverige kring tex. trimning eller rattfylleri samt vilka konsekvenser ett lagbrott kan ge.
4. Diskutera och presentera – gruppen presenterar sitt arbete för hela klassen och diskuterar förslagen på lösningar tillsammans. Hur skulle de kunna realiseras?
Ett roligt sätt att runda av eller följa upp lektionen kan vara att göra ett quiz. Frågorna tas upp i detta lektionsförslag (bildspelet).
Gör quizen i helklass eller låt eleverna svara individuellt.