Att köra moped, mopedbil och A-traktor lagligt och säkert

Avsedd för åk 8-9. Tidsåtgång: cirka 3-4 lektioner

Kopplat till ämne/kursplan:

Samhällskunskap Rättigheter och rättsskipning ”Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra.”

 

Beskrivning av lektion:

Dela upp eleverna i mindre arbetsgrupper. Första momentet, där fakta ska samlas in, görs i storklass om ni använder bildspelet.

1. Samla fakta – gruppen samlar fakta om lagar och regler för mopeder, mopedbilar och A-traktor eller så går ni tillsammans igenom bildspelet ”Att köra moped, mopedbil och A-traktor lagligt och trafiksäkert.

2. Normer – gruppen samlar in uppgifter om olika gruppers normer till dessa fordon och hur de bör framföras. Grupper att intervjua kan vara:

1. Elever som kör moped, mopedbil eller A-traktor

2. Elever som inte kör något av dessa fordon

3. Föräldrar eller andra vuxna

Gruppen börjar med att ta fram frågor att ställa till de olika grupperna. Låt alla grupper svara på samma frågor, lägg till följdfrågor till vissa grupper där det känns relevant. Exempel på frågor att utgå från finns i elevmaterialet.

Sammanställ normerna och diskutera; Har grupperna samma eller olika normer? Om de är olika - varför då?

3. Fördjupning – här ska gruppen fördjupa sig i något område där de söker extra information om hur lagstiftningen ser ut i Sverige kring tex. trimning eller rattfylleri samt vilka konsekvenser ett lagbrott kan ge.

  • Beskriv lagstiftningen. Vilka konsekvenser kan ett lagbrott ge?
  • Vem är det som bestämmer hur lagstiftningen och lagarna utformas och vad som ska gälla?
  • Har gruppen förslag på nya lagar som är kopplade till trimning, rattfylleri, moped, A-traktor eller mopedbil?
  • Påverkas normerna i samhället av lagstiftningen?
    • Påverkas normerna olika i olika grupper?
    • Finns det andra sätt än lagstiftning som kan påverka normen i samhället så att den blir mer trafiksäker och hållbar för den enskilde individen men även för samhället?

4. Diskutera och presentera – gruppen presenterar sitt arbete för hela klassen och diskuterar förslagen på lösningar tillsammans. Hur skulle de kunna realiseras?

 

Skriv ut lektionsförslag

Här kan du ladda ner lektionsförslaget som PDF:

Att köra moped, mopedbil och A-traktor lagligt och säkert

Här kan ladda ner elevmaterialet som PDF:

Elevmaterial

Fördjupning

 

Bildspel

Här kan du ladda ner bildspelet:

Att köra moped, mopedbil och A-traktor lagligt och trafiksäkert

 

Här kan du ladda ner manus till bildspelet:

Manus