Trafik i förskolan

Redan i förskolan är det viktigt att introducera trafiksäkerhet i undervisningen som ska lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället. Som stöd till förskolan tar NTF fram undervisningsupplägg som är gratis att använda. Några fungerar som enkla övningar och andra som längre temaundervisning, alla på ett roligt och lekfullt sätt. Samtliga upplägg utgår ifrån Läroplan för förskolan (Lpfö18).

Det är aldrig för tidigt att börja prata med barn om trafik. Även de allra yngsta observerar hur vi vuxna, och andra barn, gör och tar efter vårt beteende. Barn som sitter i barnvagn kan också vara delaktiga – prata med dem om vad som händer runt er och låt dem följa hur de äldre barnen gör.

Varför lära barnen om trafiksäkerhet?

I läroplan för förskolan (Lpfö18) står bland annat att:

”Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna, för de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på och för att lagar och andra föreskrifter som gäller i samhället ska följas.”

Då de flesta barn rör sig dagligen i trafiknära miljöer, både på förskolan och hemma, är trafiksäkerhet ett naturligt och viktigt inslag i förskolans undervisning. Att förstå hur trafiken fungerar och vad som gäller i olika miljöer och situationer är nämligen en grundläggande del i utvecklingen mot att bli ansvarstagande människor och samhällsmedlemmar. Genom att låta barnen utforska ämnet genom olika uttrycksformer, så som bild, form, samtal och sång, skapas en helhet som ger dem en stabil grund att stå på inför framtiden.

Våra undervisningsförslag:

 

Gå på promenad

 

I förskolan ska lek och rörelse ha en central del. Detta kan även innebära att rörelse sker utanför förskolans gård och då är det extra viktigt att barnen vet vad som gäller.

I detta undervisningsförslag har vi samlat samtalsunderlag, praktiska övningar och ramsor som kan användas innan och under promenader tillsammans med barnen. Materialet är kopplat till förskolans läroplan (Lpfö 18) och visar hur arbetet med rörelse, hållbar utveckling, samspel och förståelse för närmiljön kan integreras i lärandet på förskolan.

Utöver övningar finns även tips på kompletterande material som kan fördjupa arbetet med trafiksäkerhet tillsammans med barnen.

 

UNDERVISNINGSFÖRSLAG I PDF

Synas i mörker

 

I detta undervisningsförslag har vi samlat samtalsunderlag och praktiska övningar som på ett lekfullt sätt utforskar vad en reflex är, hur de ska användas och varför de behövs. Genom olika uttrycksformer får barnen möjlighet att lära sig om ämnet och uppleva skillnaden mellan hur man syns med respektive utan reflex i mörker.

Materialet är kopplat till förskolans läroplan (Lpfö 18) och visar hur arbetet med trafiksäkerhet kan integreras i undervisningen genom samtal, gemensamma aktiviteter och undersökande arbetssätt.

Utöver övningar finns även tips på kompletterande material som kan fördjupa arbetet med trafiksäkerhet tillsammans med barnen.

UNDERVISNINGSFÖRSLAG I PDF

FEM FAKTA OM REFLEXER

Trafiksagor - lär om trafiken

 

I detta undervisningsförslag har vi samlat tre olika trafiksagor att läsa och prata om med barnen. I sagorna får vi följa de fyra syskonen Ugglis när de ska ge sig ut i trafiken. Till varje saga finns även förslag på frågor att resonera kring.

Undervisningsförslaget finns att ladda ner eller skriva ut som pdf. Det finns även ett medföljande bildspel kopplat till sagorna.

UNDERVISNINGSFÖRSLAG I PDF

 

BILDER TILL TRAFIKSAGORNA

Har du synpunkter på våra lektionsförslag

eller vill skicka in ett eget?

KONTAKTA TRAFIKEN I SKOLAN