Reflexutmaningen

Vill du ha en gratis uppsättning reflexer till din klass? Var med i vår reflexutmaning!

1. Beställ reflexer Beställningsformulär
  2. Få reflexerna levererade
  3. Gör en eller flera av våra förslag på reflexövningar tillsammans i klassen
  4. Dokumentera när ni gör övningarna och skicka till oss. Film eller bild går utmärkt.

Observera, först till kvarn så långt lagret räcker!

Reflexövningar

• Leta efter reflexer på gosedjur i ett mörkt rum med ficklampa och upptäck skillnaden mellan de gosedjur som har reflex, och de utan. Testa också att lysa på de reflexer som finns på elevernas egna kläder och jämför skillnaden mellan en ny och en gammal reflex.

• Ha en reflextävling och kolla av varje morgon under två veckor hur många som hade synliga reflexer på sig på väg till skolan. Låt klasserna tävla mot varandra och utse en vinnare i slutet av perioden.

• Gör en egen påminnelseskylt som barnen får ta hem för att alla i familjen ska komma ihåg att ta på sig reflexerna när man går hemifrån.

• Ordna en tipspromenad om reflexer med en reflex vid varje fråga. Gå promenaden på eftermiddagen när det börjar bli mörkt och leta efter frågorna med en ficklampa.

• Gör en egen personlig snodd på slöjden som reflexen kan hänga i.

Våra lektionsförslag med reflexövningar