Cykel
Var ska man cykla?
Trafikförordningen är inte alltid helt tydlig när det gäller hur olika trafikanter ska ta sig fram på olika typer av vägar. Vad gäller till exempel för cyklister? Var ska man vara? Ska man hålla till höger? Vänster? Eller spelar det ingen roll?
- Cykla i första hand på cykelbanor och i cykelfält
- Håll till höger vid möte med gående på gemensam gång- och cykelbana
- Om det inte finns särskild cykelbana ska man cykla på höger sida av vägen, i vägrenen om det finns en sådan.
- Den som är över 15 år får, om hen är särskilt försiktig, cykla på körbanor där hastighetsbegränsningen inte är över 50 kilometer i timmen, även om det finns en cykelbana. I övrigt får man använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Små barn får cykla på trottoaren
Barn upp till 8 år får cykla på gångbana/trottoar om det saknas cykelbana.
Cykelpassager
Som cyklist ska man använda cykelpassage eller cykelöverfart för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelpassager. Vid en bevakad cykelpassage regleras trafiken av ljussignaler eller av polis. En obevakad passage är markerad med vägmarkering och/eller vägskylt.
Cyklister som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg, även om det finns en obevakad cykelpassage.
Bilister ska anpassa hastigheten vid en obevakad cykelpassage så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. När en bilist kör ut ur en cirkulationsplats (rondell) ska föraren lämna företräde för cyklister på obevakade cykelpassager.
Cykelöverfarter
Fordonsförare har väjningsplikt för cyklister på/vid cykelöverfarter, precis som för gående vid obevakade övergångsställen. En cykelöverfart måste vara skyltad som cykelöverfart, ha åtgärder som sänker hastigheten och "hajtänder" målat i vägbanan. Den som cyklar måste fortfarande se sig för och ta det försiktigt.
Ökad säkerhet
Ett vanligt sätt att öka säkerheten för gående är att gående och cyklister skiljs från biltrafik. Det görs genom att separata gång- och cykelbanor byggs, både i tätorter och längs landsvägar. En annan metod är att sänka hastigheten till 30 km/tim på vägar och gator där gående och cyklister ska dela utrymme med bilar.
Lektionsförslag:
https://trafikeniskolan.ntf.se/lektionsforslag/lektionsforslag-ak-4-6/ak-4-saker-cykel/
Cykeldag+teoretisk lektion https://trafikeniskolan.ntf.se/lektionsforslag/lektionsforslag-ak-4-6/ak-4-6-cykeldag-manual/