Filmer till föräldramöten

Ett sätt att inleda ett föräldramöte kan vara att visa en film. Här har vi samlat några användbara filmer.

• Inspirationsfilm om Bilfria veckor. I denna film från Stockholms stad får vi följa med på Sturebyskolans cykeldag. Under skolans bilfria veckor uppmuntras eleverna att gå eller cyklar till skolan istället för att skjutsas. Föräldrarna organiserar cykelbuss och gå-tåg där de går tillsammans med en grupp barn och vi får höra vad eleverna tycker om detta. Skulle även era barn tycka om bilfria veckor?

• Barn på cykel. Den här filmen från Trygg Hansa handlar om barn och cykelsäkerhet. Filmen tar upp vanliga olyckor och barns biologiska förutsättningar att cykla i trafiken. En viktig fråga att diskutera mellan skolan och föräldrar kan vara hur barn ska ta sig till skolan på ett säkert sätt. Det är svårt att säga en exakt ålder när barn klarar av att cykla ensamma till skolan. Dels för att barn utvecklas olika men framför allt för att trafikmiljön ser så olika ut och om det finns säkra gång- och cykelvägar. En generell tumregel säger dock att barn inte klarar sig på egen hand i komplicerade trafikerade miljöer före cirka 11–12-årsåldern. Resonera kring barnens mognad och den egna närmiljön runt skolan; t ex finns det cykelbanor ända fram till skolan, är korsningarna och passagerna säkra osv. OBS! I filmen är det några barn som har hjälmen långt bak i nacken, vilket förstås inte är rätt. Hjälmen ska sitta rakt på huvudet, i höjd med ögonbrynen. För barn upp till 7-8 år rekommenderas en hjälmen som har ett grönt spänne som kan lösa ut om barnet skulle fastna. Spännet är alltid grönt och kan inte bytas ut, utan måste finnas på hjälmen från början.

• Din roll som mopedförälder. Som nybliven mopedförälder kan det vara bra att tänka till innan olyckan är framme. Ungdomar har inte samma förståelse som vuxna för vilka risker man utsätter sig för när man trimmar sin moped eller kör alkoholpåverkad. Med den här filmen vill NTF stötta dig som förälder.