13-15 år

Information till föräldrar åk 7-9

Din tonåring behöver dig, ditt stöd och dina goda råd! Tonåringens hjärna fungerar inte som din och att då göra säkra, genomtänkta val i trafiken är svårt. Här kan du ladda ner information till föräldrar åk 7-9 som handlar om uppmärksamhet, hållbar trafik, elsparkcykel och tonåringens hjärna och förutsättningar.

Tonårsföräldern är fortfarande viktig!
Vi vet alla att det kan vara jobbigt och svårt att vara tonårsförälder. Men du är fortfarande en av ditt barns viktigaste personer! Det kan ibland vara lätt att glömma...

Det finns forskning som t ex visar att barn som har föräldrar som tjatar om cykelhjälm oftare använder cykelhjälm än andra barn. Vi vet också att det är viktigt att du som förälder är tydlig när det gäller regler i allmänhet. Det gäller även i trafiken. Ladda gärna ner boken Nollvision för tonåringar i trafiken, där finns mycket fakta, forskning och annan intressant läsning.

Cykelhjälm
Det är lag på att alla barn under 15 år ska använda cykelhjälm när de cyklar. Självklart är det bra om de fortsätter med det även efter att de fyllt 15! Här spelar din egen användning in - om du inte börjat använda cykelhjälm tidigare är det inte för sent! Uppmana till cykling, det är bra för ditt barn på flera sätt; bra vardagsmotion, billigt, bra för miljön och bäddar för bra vanor även högre upp i åldrarna!

Moped
När ditt barn fyllt 15 år får det ta förarbevis för moped klass II eller AM-körkort för moped klass I.
Om ni i familjen väljer att låta tonåringen få en moped är det viktigt att prata om riskerna - moped är det fordon med högst risk per körd kilometer. Det allra viktigaste är att prata om hjälmanvändning, att inte trimma mopedens motor på något sätt och förstås att inte blanda alkohol med mopedkörning.

Läs gärna Tonårsparlören från IQ, där finns många kloka tips och tänkvärd läsning!

Läs också gärna NTFs folder Tonårsföräldrar, den finns även att ladda ner på flera olika språk.