Att ta sig fram säkert

Det är härligt att susa fram på hjul. Det ger frihet och man tar sig snabbt och smidigt fram. Samtidigt är man väldigt oskyddad i trafiken och det finns risk att skada sig. Man kan köra omkull själv, kollidera med någon annan eller få fel på cykeln. Även om man tycker att man är bra på att cykla, åka inlines, skateboard eller liknande kan olyckor ske. För att inte olyckan ska få stora konsekvenser finns en del saker att tänka på.

Hjälmen är huvudsaken
Viktigast är naturligtvis att skydda huvudet. En huvudskada kan innebära att livet aldrig blir som förr igen. Hjälmen skyddar hjärnan - syn, hörsel, rörelseförmåga, tankar och känslor - ja, hela personligheten. Hjärnan är väldigt känslig, även för lätta stötar och slag. En godkänd hjälm skyddar hjärnan genom att dämpa och fördela stötarna vid islag och därmed minskar risken för hjärnskakning och andra allvarliga huvudskador. En hjälm kan också skydda mot sårskador i ansiktet. Hjälmen är ett helt enkelt en billig och effektiv livförsäkring som kan göra att man bibehåller livskvalitet och slipper onödigt lidande. Studier visar att en cykelhjälm minskar risken för allvarliga skador med cirka 60 procent, d v s med hjälm kan 2 av 3 huvudskador undvikas.

Längst ner på sidan finns länkar till Hjärnfonden och Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft där man kan läsa mer om hjärnskador.

Bra att veta om cykelhjälmar:

• Enligt lag ska alla barn och ungdomar under 15 år använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen, men inte bötfällas. Föräldrar eller andra som fyllt 15 år kan däremot bötfällas om de på sin cykel skjutsar ett barn utan cykelhjälm.
  • Barnet ska ha en godkänd CE-märkt cykelhjälm i rätt storlek - aldrig en för stor hjälm att växa i. Barn upp till 7 år bör ha hjälm med grönt spänne som löser ut om barnet skulle fastna i t ex en klätterställning.
  • Hjälmen måste sitta bra på huvudet - den ska täcka panna, bakhuvud och hjässa och får inte riskera att trilla av, glida ner i nacken eller lämna pannan fri. Justera med remmarna så att hjälmen sitter som den ska.Hakbandet brukar vara lagom spänt om man får ett finger mellan bandet och hakan. Det är viktigt att hjälmen sitter stadigt! Men se till att knäppningen inte skapar obehag genom att nypa eller klämma.
  • Hjälmen ska vara enkel att använda - lätt och bekväm, enkel att ta på och av och enkel att fästa. Den får gärna vara snygg också, om barnet gillar den blir den använd!

Längst ner finns länk till Folksams tester av barnhjälmar.

Att tänka på för att cykla säkert
Här är några ytterligare tips för att barn ska cykla så säkert som möjligt:

• För barn i åldern ca 1,5-ca 3 år passar en bra och stabil trehjuling som första cykel. När barnet är ca 3-5 år kan man gå över till en så kallad springcykel (balanscykel).
  • När barnet fyllt fem år kan det vara dags för en lagom stor tvåhjuling. Tänk på att barnet ska nå ner med båda fötterna i marken när det sitter på sadeln. Lite äldre och mer cykelvana barn bör kunna nå ner med en fot i marken.
  • Sätt inte stödhjul på tvåhjulingen eftersom det kan innebära att barnet kommer upp i farter som det inte behärskar, vilket medför en betydande risk för olyckor.
  • Cykeln ska ha belysning fram och bak (om den ska användas i mörker), reflexer fram, bak och på hjulsidorna. Den ska också ha en fungerande ringklocka som barnet lätt kan hantera utan att behöva släppa handen från styret. Ett stöldmärkt lås och kedjeskydd är också bra att ha.
  • Låt inte barnet cykla i trafik förrän i 10-12-årsåldern, innan dess har barn inte utvecklat sin syn och hörsel tillräckligt. De har inte heller förmåga att bedöma hastigheter, avstånd eller olycksrisker.

Säker på inlines, skateboard, longboard och sparkcykel
Precis som när man cyklar är den som åker inlines, skateboard, longboard eller sparkcykel oskyddad i trafiken. Därför bör man använda hjälm och skydd för handleder, armbågar och knän. Skadebilden skiljer sig mellan inlines och skateboard. De vanligaste skadorna vid olyckor med inlines är skador på armar och händer, medan skateboardåkarna oftast orsakar skador på ben och fötter. Huvudskador är något vanligare vid olyckor med skateboard än med inlines. Möjligen använder inlinesåkare hjälm i större utsträckning än skateboardåkare.

Vad säger lagen?
Alla barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Lagen omfattar inte barn som sitter i cykelkärror som är kopplade till cyklar, däremot är det förstås att rekommendera att hjälmen även är på då.