Trehjuling, springcykel eller med stödhjul?

Trehjulingen
Trehjulingen passar utmärkt för de allra första cykelturerna ut i världen, barnen kan njuta av rörelsefriheten samtidigt som de övar upp motorik och balans. Barn brukar börja kunna hantera en trehjuling från ungefär 1,5 års ålder och den fungerar bra upp till ungefär 3-årsåldern. Trehjulingen bör vara stabil och stadig, särskilt i sidled, för att inte riskera att tippa omkull.

Springcykeln
En springcykel (kallas också balanscykel) är en liten cykel utan trampor, som kan användas från ca 3 år innan det är dags för den riktiga cykeln. Med springcykeln använder barnet sina fötter både för att få fart och för att bromsa. Erfarenheten visar att många barn snabbt hittar balansen, och därefter enklare kan gå över till en vanlig cykel.

Med eller utan stödhjul?
Barnläkare och forskare anser att barnet är moget för en tvåhjuling först vid 5–6 års ålder. Överväg att inte använda stödhjul alls på den första tvåhjuliga cykeln! Med stödhjul är det väldigt lätt att komma upp i höga hastigheter och om olyckan är framme kan konsekvenserna bli allvarliga. Dessutom tvingar stödhjulen barnet att luta sig åt fel håll i kurvor vilket kan vålla problem när de tas bort.

Mogen att cykla?
Att cykla på riktigt kräver mycket mer än att bara hålla balansen. Man måste också kunna starta, svänga och stanna säkert - och samtidigt koncentrera sig, hålla uppsikt och förutse faror. Det är mer än ett litet barn klarar av. De första försöken bör förstås alltid ske under uppsikt och i en lugn och avgränsad miljö utan trafik. Att hjälmen ska vara på är förstås en självklarhet.

Att reflektera kring:

• Att ett barn har lärt sig cykla är en rolig och viktig milstolpe som gärna uppmuntras. Hur kan man hantera att den motoriska utvecklingen inte helt går hand i hand med den logiska och kognitiva utvecklingen?