Att lära sig cykla

När kan man börja cykla?
Enligt forskare och barnläkare är barn mogna att börja med tvåhjuling ungefär när de är fem-sex år. Då har den motoriska utvecklingen kommit så långt att man klarar av att lära sig manövrera cykeln. Många barn kan lära sig att hålla balansen på två hjul i tidigare ålder men att cykla på riktigt kräver mycket mer än så. Man måste också kunna starta, svänga och stanna säkert - samtidigt som man klarar att koncentrera sig, hålla uppsikt och förutse faror. Att själva ge sig ut i trafiken bör barn inte göra förrän i 10-12-årsåldern.

Med eller utan stödhjul?
Om ett barn inte klarar att cykla utan stödhjul är det ännu inte moget för två hjul. Med stödhjul kommer barnet lätt upp i höga hastigheter och - om olyckan är framme - kan skada sig allvarligt. Stödhjulen ger dessutom en falsk känsla av balans och tvingar barnet att luta sig åt fel håll i kurvor vilket kan leda till problem när de tas bort. Eftersom man inte har samma teknik när man cyklar utan stödhjul måste barnet ändå "lära om" för att hitta balansen.

Det bästa vuxna kan göra för att hjälpa sina barn att lära sig cykla är att vänta med tvåhjulingen tills barnet är i 5-6-årsåldern och då lägga tid på att träna flera gånger tillsammans. De första försöken ska förstås alltid ske under uppsikt och i en lugn och avgränsad miljö utan trafik. Att hjälmen ska vara på är förstås en självklarhet.

Att tänka på:

• Den första riktiga cykeln ska vara lagom stor. Mindre barn ska nå ner till marken med båda fötterna när de sitter på sadeln.
  • Den första cykeln bör vara utrustad med fotbroms. Vänta med växlar och handbroms, barnet har fullt upp med att hålla balansen, styra och bromsa.
  • Cykeln ska ha belysning fram och bak (om den ska användas i mörker), reflexer fram, bak och på hjulsidorna. Den ska också ha en fungerande ringklocka som barnet lätt kan hantera utan att behöva släppa handen från styret. Ett stöldmärkt lås och kedjeskydd är också bra att ha.
  • När det är dags för den första cykeln med handbroms är det viktigt att bromshandtaget på styret passar barnets hand.
  • Inga stödhjul!
  • Hjälm på!

Att reflektera kring:

• Vilken anledning kan det finnas till att barn ska lära sig cykla på en tvåhjuling tidigt?